Zdrowe zamienniki cukru - jakie wybrać?
Zdrowe zamienniki cukru - jakie wybrać?

Cukier stosowany w nadmiarze może szkodzić, prowadząc nie tylko do nadwagi, ale i miażdżycy, czy chorób serca. Czym zastąpić to najbardziej popularne słodzidło? Poznajcie zdrowe zamienniki tradycyjnego cukru. 

 

Cukier dominuje w diecie większości z nas. Spożywany w nadmiarze, negatywnie rzutuje na samopoczucie i stan zdrowia. Często zapominamy, że składnik ten nie występuje wyłącznie w kawie, czy herbacie, którą samodzielnie słodzimy, ale również w większości produktów dostępnych na półkach sklepowych, do których zaliczyć można między innymi kolorowe napoje, słodycze, a nawet pieczywo, czy ketchup. Aby zadbać o zdrowie, warto wyrobić nawyk czytania etykiet - produkty, które posiadają w składzie więcej niż 4 g cukru, powinny zostać przez nas wyeliminowane z diety. 

 

Cukier - jak działa na organizm?

Słodkie rzeczy smakują większości z nas. To właśnie cukier pobudza nas do działania, dodając energii. Nic w tym zatem dziwnego, że produkt ten może uzależnić. Wszystko za sprawą tego, że stymuluje on organizm do produkcji serotoniny i dopaminy, które poprawiają nastrój. To z kolei może przyspieszyć proces starzenia się mózgu, zaburzając koncentrację i pamięć. Nadprogramowe kilogramy i próchnica zębów to kolejne, najczęstsze i najbardziej znane skutki nadmiaru cukru w diecie, jednak nie jedyne - dominacja słodzidła w jadłospisie może nadwyrężyć trzustkę oraz doprowadzić do rozwoju cukrzycy. Dzieje się tak dlatego, że po dostarczeniu porcji cukru do krwi poziom glukozy gwałtownie wzrasta. Z tego względu trzustka wykonuje nadmierną pracę, wytwarzając insulinę, która neutralizuje ten stan. Zbyt duża ilość słodzidła w diecie może znacznie obciążyć organizm, prowadząc także do miażdżycy, która w rezultacie pogarsza pracę serca, niejednokrotnie skutkując zawałem. Co zatem zrobić, by zadbać o stan zdrowia nie rezygnując w pełni ze słodkiego smaku? 

 

cukier zdrowe zamienniki

Cukier - zdrowe zamienniki

Chcąc zadbać o zdrowie, nie musimy w pełni rezygnować z cukru. Zbyt gwałtowne odstawienie substancji słodzących może również wywołać negatywne skutki zbliżone do syndromu odstawiennego - bóle głowy, brak energii do działania, wzmożona senność, rozdrażnienie, a nawet bóle mięśni i stawów. Wprowadzając zmiany w diecie, należy pamiętać, by robić to stopniowo i z rozwagą. Jeśli nie wyobrażamy sobie dnia bez słodkiej kawy czy ciastka, zastąpmy klasyczny cukier zdrowszym zamiennikiem. Jakie produkty słodzące wybrać? 

 

cukier trzcinowy brązowy - mimo wysokiej zawartości sacharozy jest zdrowszy niż standardowy cukier biały. Wpływa na to proces jego produkcji, podczas którego trzcina cukrowa nie jest poddawana procesowi rafinowania. Dzięki temu cukier trzcinowy jest bogaty w melasę, której zawdzięcza naturalny, brązowy kolor. Melasa dostarcza również organizmowi niacynę, czyli witaminę B3, B5 - kwas pantotenowy, B6 i kwas foliowy. Ponadto zachowuje wszystkie wartościowe substancje, do których można zaliczyć żelazo, potas, wapń i magnez. 

ksylitol - zwany cukrem brzozowym jest znacznie mniej kaloryczny niż klasyczny cukier - posiada aż 40% mniej kalorii oraz 14-krotnie niższy indeks glikemiczny. W przeciwieństwie do tradycyjnego słodzidła, ksylitol nie tylko nie wywołuje próchnicy, ale także chroni zęby przed uszkodzeniami i działa przeciwbakteryjnie. Jest zalecany nie tylko osobom dbającym o figurę i ogólną kondycję organizmu, ale również chorym na osteoporozę, podatnym na dolegliwości układu pokarmowego i zarażonym bakterią Helicobacter Pylori.

 

cukier puder trzcinowy - podobnie, jak cukier trzcinowy w tradycyjnej wersji, cukier puder nie jest poddawany procesowi rafinowania. Dzięki temu również zachowuje wszystkie składniki odżywcze korzystnie działające na organizm. Dzięki zawartości kwasu pantotenowego cukier ten chroni serce przed niedokrwieniem, a organizm przed rozwojem infekcji. Występujący w słodzidle kwas foliowy wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego oraz regulację i wzrost komórek. 

 

Jak widać, nie należy w pełni rezygnować ze słodzenia, by móc cieszyć się dobrym zdrowiem. Uwzględnienie odpowiednich cukrów i substancji słodzących sprawi, że zadbamy o dobre samopoczucie i kondycję organizmu, równocześnie nie rezygnując z walorów smakowych napojów i potraw.

cukier-zamienniki

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl